star Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investește în oameni!
Pagini: [1]   In jos
Autor Subiect: Participarea publica  (Citit de 5655 ori)
Mariana Dudasu
Vizitator


Adresa de email
« : Iunie 06, 2012, 03:39:05 »

Participarea publica este un instrument important in activitatile de dezvoltare locala, imprimând calitate in procesul decizional si intarind autoritatea deciziilor prin suportul oferit de public in implementarea acestora. In acest fel se economisesc de multe ori fonduri importante in procesul de implementare a unui proiect. Tarile cu traditie democratica folosesc eficient acest instrument perfectionându-si mereu cadrul legislativ pentru a extinde participarea publicului pâna in cele mai inalte nivele de decizie, respectiv pâna la formularea politicilor de stat, constiente fiind de avantajele oferite de suportul publicului pentru formularea si implementarea acestora.
Ce este participarea publica ?

In ultimii 50 de ani drepturile omului si ceva mai tarziu mediu inconjurator au devenit in mod universal recunoscute ca valori sociale fundamentale.
Aproape inevitabil a avut loc o convergenta intre drepturile omului si protectia mediului. Oamenii nu pot fi separati de mediul lor de viata, iar deteriorarea acestuia are efect asupra lor si asupra drepturilor lor. De aceea nu este surprinzator ca in 1972 conferinta de la Stockholm a facut legatura intre drepturile omului si protectia mediului in primul principiu al declaratiei sale. Dreptul la “un mediu inconjurator sanatos” a fost astfel formulat pentru prima data.

Astazi se considera in mod aproape unanim ca este vorba de un drept procedural, ca in cazul multor drepturi fundamentale ale omului. Nu este vorba de un drept la un mediu inconjurator abstract, ci dreptul fiecaruia de a proteja mediul in care traieste. Include dreptul tuturor indivizilor de a fi informati asupra planurilor si proiectelor care pot deteriora mediul, de a participa in procesul care duce la luarea deciziilor, si atunci cand este necesar de a dispune de mijloacele legale pentru a reface daunele aduse mediului.

Inima acestui sistem este participarea publica, care are la baza informarea.

Participarea publica este deci orice instrument folosit pentru a implica publicul in luarea deciziilor privind mediul si include dreptul la informare, dreptul la participare si dreptul la accesul in justitie.

Reguli ale participarii publice

Participarea publica este eficienta doar când respecta anumite reguli

Asa cum realizarea oricarui proiect de investitii presupune parcurgerea unor etape cu trasaturi specifice, participarea publica este posibila in fiecare din aceste etape, cu proceduri specifice. Din acest motiv, cei in masura sa decida asupra modului de realizare a proiectelor, sunt obligati sa asigure informarea si cadrul de participare a publicului in fiecare faza a aprobarii proiectelor.
De multe ori participarea publica in procesul decizional este incorect definita, din aceasta cauza se considera ca este ineficienta. Unii cred ca simpla informare a cetatenilor poate fi definita ca un proces de participare publica. Alteori, participarea publica se opreste in faza de consultare. Consultarea cetatenilor asupra deciziilor ce urmeaza a fi luate poate fi eficienta doar când are loc din faza de conceptie a acestora, când optiunile sunt deschise. Exista totusi proceduri care permit publicului sa intervina in procesul decizional pâna in faza de influenta si control. In acest sens este necesar sa se cunoasca procedurile legale de acces la informatii si tehnicile eficiente de participare publica.
Un proces obiectiv de participare publica la luarea deciziilor presupune parcurgerea urmatorilor pasi importanti:

    identificarea publicului (grupului de persoane afectate de o anumita decizie ce urmeaza sa se ia), respectiv separarea persoanelor si institutiilor direct interesate in obtinerea sau construirea deciziei;
    receptionarea opiniei publicului, construirea consensului in cadrul grupului afectat, respectiv: accesul la informatie a tuturor celor interesati, separarea pe grupuri de interese, negocieri, acceptarea problemelor, delegarea persoanelor care sa reprezinte interesele grupului;
    actiunea propriu-zisa, respectiv utilizarea tehnicilor de participare publica pentru obtinerea deciziei (vezi capitolul “Câteva metode formale si nonformale de implicare a cetatenilor in rezolvarea problemelor de mediu”).

Principiile fundamentale ale participarii publice sunt stipulate in legi si sunt legate in general de trei aspecte: accesul la informatii, dreptul si cadrul de participare, dreptul de petitie si apel in justitie. In afara cerintelor legale (formale), exista o serie de cai nonformale (nejuridice).
Aplicarea gresita a principiilor participarii publice afecteaza deseori intentiile unor grupuri interesate, creând conflicte sau favorizând coruptia

Participarea publica, inteleasa gresit, poate capata accente mai putin placute pe care nu dorim sa le ascundem, fiind specifice tuturor situatiilor in care democratia nu este corect inteleasa. Deseori, procesul de informare si consultare a publicului in luarea unor decizii creeaza probleme, mergând pâna la conflicte deschise intre grupuri separate pe baza intereselor antagoniste. Lupta pentru influentarea deciziilor in sens favorabil optiunii unui anumit grup este deseori partea cea mai importanta a unor afaceri in care se investesc numeroase resurse. Promovarea succesului in afaceri trateaza ca obstacole interesele antagoniste, iar managerii construiesc cu abilitate solutii pentru a depasi aceste obstacole. Deseori aceste solutii inseamna: specularea portitelor in sistemul legislativ, coruptie, ascunderea unor intentii, etc.
Proiectantii si beneficiarii unor proiecte, constienti de posibilitatea ca publicul sa le respinga intentiile sau nedorind sa accepte costurile legate de informarea si consultarea publicului, recurg de multe ori la ocolirea acestui proces, apelând la tehnici de coruptie sau dezinformare. Bazându-se apoi pe aparenta ignoranta a publicului, acestia obtin deciziile de implementare a proiectelor si trec la realizarea practica a lor. In aceasta faza, cetatenilor afectati le este greu sa intervina, recurgând deseori la actiuni disperate de impiedicare a realizarii proiectelor (manifestatii publice, adunarea de semnaturi, sabotaje, proteste individuale si colective). Chiar daca Justitia le va da dreptate in cele din urma, proiectul poate avansa in acest timp destul incât sa produca pagube insemnate sau costul si procedurile descurajante ale proceselor juridice pot constitui piedici de netrecut pentru cei ce nu si le permit.
Solutia pentru rezolvarea acestor conflicte este informarea tuturor partilor cu privire la proiectul ce creeaza litigiul si negocierea prin dialog deschis si sincer a tuturor problemelor ivite.
De multe ori un proces de participare publica nu este decât unul aparent, publicul fiind format din sustinatorii unui anumit proiect sau sustinatorii unei firme concurente sau persoane care doresc sa regleze conturi personale opunându-se de fapt nu proiectului in sine ci promotorilor acestuia. Aceste cazuri pot fi evitate prin aplicarea unor proceduri de participare publica adaptate clar fiecarei situatii in parte.
Metodele participarii publice

Metode legale
Metodele legale de participare publica sunt cele bazate pe constitutie:
 -dreptul la cunoastere ( accesul la informatie )
 -dreptul la libera exprimare
 -dreptul de a vorbi
 -dreptul de asociere
 -dreptul la un mediu curat

Metode non formale
Metodele non formale de participare publica sunt non legale (nu ilegale).De exemplu:
 -educationale (de ex.: publicarea de buletine informative, organizarea de ateliere de lucru, competitii, tabere, expozitii, lucrul in scoli, tururi pe biciclete, seminarii, campanii etc.)
 -presiuni directe (de ex .:trimiterea de petitii, plangeri, colectare de semnaturi, demonstratii, folosirea mass-mediei)
 -lobby (de ex..:organizarea de audieri publice, consultari, mese rotunde, elaborarea de politici alternative, influentarea oamenilor de decizie)
 -servicii (de ex..: promovarea participarii publice sau actiuni ale altor organizatii, instruiri, hot-lines, telefoane verzi, centre de informare, coalitii etc.)
 -metode complementare/semi-legale (dezvoltarea de proceduri alternative ca de ex. pichetarea voluntara , audieri, monitorizari post-proiect, comitete ale cetatenilor pentru a controla procesul de autorizare etc.). 
Memorat
Ana Maria
Newbie
*

Karma: 0
Deconectat Deconectat

Mesaje: 3



Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #1 : Iunie 18, 2012, 09:07:59 »

Participare publica=interese+presiune+bani...iar in administratia publica din romania schimbarile vin din sfera politica.
Memorat

Hanne
Alex
Newbie
*

Karma: 0
Deconectat Deconectat

Mesaje: 6


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #2 : Ianuarie 28, 2014, 01:50:28 »

Gala Premiilor Participării Publice, ediția din 2014!

         Cu fiecare ediție a Galei Premiilor Participării Publice (G3P) spunem că această gală demonstrează în primul rând că “se poate” ca oamenii obișnuiți să răzbată la masa la care se iau deciziile și că premianții n-ar trebui să fie niște excepții, ci exprimarea normalității pentru o țară democratică. Cei care urcă pe scena galei de 4 ani încoace sunt oamenii care își iau în serios drepturile civice și reușesc să aibă o voce puternică în fața autorităților publice, pentru ca acestea să-și facă mai bine treaba în beneficiul comunităților pe care le reprezintă.

        Gala Premiilor Participării Publice demonstrează că poți să ai un cuvânt de spus în deciziile care te privesc! Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe premiază la G3P cetățeni, organizații și autorități publice care demonstrează prin exemplul propriu că prin participare publică putem produce schimbări durabile pentru România – o țară în care cetățenii sunt interesați de ce se întâmplă în jurul lor, cer socoteală autorităților publice pentru decizii care îi privesc direct, iar autoritățile sunt deschise spre o comunicare reală cu cetățenii.

          La Gala din 2012 Emil Ștețco a fost premiat pentru că a reușit să mobilizeze comunitatea și să detemine autoritățile să oprească construirea unui crematoriu uman în cartierul Mănăștur din Cluj-Napoca. Ovidiu Mihuț s-a opus construcției de hidrocentrale în Munții Făgăraș, atrăgând atenția opiniei publice și autorităților despre consecințele negative asupra mediului şi mobilizând alte organizaţii neguvernamentale. Asociația Salvați Dunărea și Delta a fost premiată pentru stoparea vânatului în Delta Dunării, iar Paula Herlo și ProTV au primit premiu pentru îmbunătățirea legii adopției.

           Cea de-a V-a ediție a Galei Premiilor Participării Publice organizată de CeRe va aduce iar pe scena cele mai curajoase și perseverente organizații, alături de instituţii publice transparente şi responsabile.

           
Pentru informații suplimentare puteţi ne puteţi contacta la adresa de email depozite@ce-re.ro şi la telefon 031 1050 755, persoană de contact Sinziana Dobre.
Memorat
Pagini: [1]   In sus
 
Schimbă forumul:  

cron